المشاركات

عرض المشاركات من سبتمبر, 2025

تخليل الزيتون الاسود

صورة
 المقادير :  كيلو ونص زيتون إسود او اى كميه متوفره عندك ٢ كوب ملح صخري  ٤ ملاعق كبار ملح ٤ كوب ماء مغلى ومبرد للتخليل ربع كوب خل  ٢ م. ك سكر  أغسل الزيتون كويس واحط عليه الملح الصخرى وفوقه تقل لمدة ٥ ايام بعد ما ينزل المياه بتاعته اصفيها واغسله من الملح هتلاحظى ان الزيتون كرمش هنعالج الكرمشه دى بالخطوه التاليه انزل عليه بمياه مغليه واسيبه فى قلبها لحد ما تبرد علشان الزيتون يشد ويرجع لشكله الاملس بعدها اضيفه فى برطمانات زجاج متعقمه  للمحلول الملحي  لكل كوب ماء م. ك ملح ناعم واللتر ماء بياخد ٢ م. ك سكر وربع كوب خل أضيف المحلول الملحي للزيتون فى قلب البرطمانات وطبقة زيت على الوش أسيبه من شهر لشهرين وكل مدة التخليل ما تطول الطعم بيتعتق اكتر ويحلو الزيتون الأسود المنزلي ساعات بيطلع فيه مرارة وقت الأكل لعدة أسباب طبيعية مرتبطة بطريقة التخليل نفسه او نوع الزيتون لو جبلي أو بلدي صغير ولو الملح قليل او كتير ده ممكن يخلي المرارة تبان مع الأكل النسبة المثالية غالبًا بتكون حوالي 10% كوب ملح لكل لتر ماء بمعدل معلقه كبيره لكل كوب  🔸 ملحوظة حتى مع كل ده الزيتو...

تحلية بارده بالمانجا 🥭

صورة
مقادير الكيك ٢ بيضه ٣/٤كوب سكر نص كوب حليب  ربع كوب زبدة أو زيت م. ص بودر فانيليا كوب دقيق  ربع كوب نشا رشة ملح الطريقة سخنى الفرن مسبقاً لـ 180 درجه قبل بدأ الشغل تبطن الصينيه بزيت ودقيق مع التخلص من الدقيق الزائد فى بوله اخلط الدقيق مع النشاء والبودر ورشه من الملح إضرب البيض مع السكر والفانيليا بالمضرب الكهربائي من ٧ لـ ١٠ دقائق حتى يتضاعف حجمه ضيف الزبدة بعد كده ضيفي الحليب المغلى مع اضافة المواد الجافة وبعد وضع الدقيق ما تبلغوش فى الخفق تسوي وتترك لتبرد مقادير الكريمه المستخدمة فى الوصفه  كوب كريمه بودر خام مع كوب ماء بارد أو حليب إستخدمت فى الوصفه كيلو وربع مانجو 🥭 إقسمي الكيكه طبقتين واسقيها بيوريه المانجا 🥭 وطبقه من كريمة المانجا ومكعبات المانجا وطبقة الكيك المتبقيه واسقيها بيوريه المانجا المتبقي مع طبقة من كريمة المانجا أساوى السطح واعمل وردات بالكريمة البيضاء على أطراف البيركس ازين الوجه بمكعبات المانجا وجيلي المانجا أو المشمش تترك بالثلاجه ٤ ساعات وتقدم بارده  جزء مكعبات وجزء ضربته بالخلاط لصناعة بيوريه المانجا تقريباً كوبين بيوريه كوب للكريمه وكوب إستخدم...